Szanowny Kliencie

Tekst

Polityka prywatności Akceptuję

Zastosowanie neurofeedbacku w optymalizacji wydolności psychofizycznej żołnierzy

Opracowała: dr Aleksandra Nowacka

W dzisiejszych, dynamicznie rozwijających się czasach i realiach współczesnego wojska od żołnierza wymaga się coraz więcej. Wymagania i potrzeby rosną, w tej chwili podkreśla się nie tylko znaczenie sprawności fizycznej w służbach mundurowych, ale również znacznie wielu innych aspektów (o wieloaspektowości służby żołnierzy pisaliśmy już we wcześniejszym artykule. Coraz częściej oprócz sprawności fizycznej podkreśla się znaczenie m.in. przygotowania psychofizycznego żołnierzy do służby wojskowej. Ten aspekt jest ważny zarówno w trakcie służby wojskowej jak i po jej zakończeniu. Sposobów na przygotowanie żołnierzy pod kątem psychofizycznym jest coraz więcej, pojawiają się innowacyjne sposoby przygotowania żołnierzy do służby. Nowe podejście do przygotowania psychofizycznego pojawia się w postaci neurofeedbacku – zaawansowanej metody pozwalającej na świadomą regulację aktywności mózgowej.

Mózg człowieka jest chyba najbardziej skomplikowanym organem. Miliardy połączeń neuronowych komunikują się ze sobą w każdej sekundzie jego funkcjonowania. Aby ożywić te połączenia, impulsy elektryczne mobilizują neurony w mózgu do działania. Mózg wykazuje aktywność elektryczną przez cały czas, nawet podczas snu. Problemy z pamięcią, lęk, depresja, urazy emocjonalne, brak koncentracji, stres i wiele innych czynników są związane  z zaburzeniami pracy mózgu. Istnieje jednak skuteczna i nieinwazyjna terapia, która pomaga pracować nad tymi elementami – neurofeedback.

Neurofeedback, znany również jako biofeedback mózgu, to technika umożliwiająca monitorowanie i regulację aktywności elektrycznej mózgu. Żołnierze, którzy poddają się treningowi neurofeedbackowemu, zdobywają umiejętność świadomej kontroli swojego stanu psychicznego, co przekłada się na poprawę wydolności psychofizycznej w różnych sytuacjach bojowych.

Neurofeedback jest wyjątkową metodą, w której pacjent odgrywa kluczową rolę w procesie uzdrawiania własnego mózgu. Ten rodzaj terapii opiera się o wykorzystanie innowacyjnej technologii komputerowej, co ciekawe przy wykorzystaniu gier video i animacji. Umiejscowione na skórze głowy elektrody mierzą aktywność fal mózgowych podczas oglądania animacji czy grania w gry. Jeśli fale mózgowe nie znajdują się tam, gdzie być powinny, komputer dopasowuje je, ułatwiając pacjentowi powrót na właściwe tory. Taki trening może pomóc w wielu aspektach życia codziennego, w tym także w sferze zawodowej, w szkole, w domu czy w relacjach międzyludzkich.

Badania nad zastosowaniem neurofeedbacku wśród żołnierzy wykazują obiecujące rezultaty. Możliwość regulacji poziomu stresu, zwiększenie koncentracji, poprawa snu oraz kontrola emocji to tylko niektóre z korzyści płynących z tego typu treningu. W trakcie operacji bojowych, gdzie szybka i precyzyjna reakcja jest kluczowa, zdolność żołnierzy do utrzymania optymalnego stanu psychicznego staje się niezwykle ważna i istotna. W oparciu o badania naukowe oraz praktyczne doświadczenia, można wyodrębnić konkretne efekty zastosowania neurofeedbacku w optymalizacji wydolności psychofizycznej służbach mundurowych. Żołnierze poddani tej formie treningu wykazują szybsze czasy reakcji, lepszą kontrolę nad stresem, a także wyższą odporność na sytuacje stresowe. Trening neurofeedbackowy może stanowić integralną część programów przygotowawczych żołnierzy, wspomagając rozwój umiejętności zarówno w aspekcie psychicznym, jak i fizycznym.

Wprowadzenie tej innowacyjnej technologii może stanowić przełom w kształtowaniu gotowości bojowej, umożliwiając żołnierzom świadomą kontrolę nad własnym umysłem bez względu na sytuację. Neurofeedback staje się zatem kluczowym narzędziem, które nie tylko podnosi standardy wydolności, ale również przyczynia się do lepszego funkcjonowania żołnierzy w różnorodnych warunkach operacyjnych i w życiu prywatnym.

Piśmiennictwo:

  1. Gevensleben, H., Holl, B., Albrecht, B., Schlamp, D., Kratz, O., Studer, P., ... & Heinrich, H. (2009). Neurofeedback training in children with ADHD: 6-month follow-up of a randomised controlled trial. European Child & Adolescent Psychiatry, 18(12), 676-684.

  2. Hammond, D. C. (2011). What is neurofeedback: An update. Journal of Neurotherapy, 15(4), 305-336.

  3. Sterman, M. B., & Egner, T. (2006). Foundation and practice of neurofeedback for the treatment of epilepsy. Applied Psychophysiology and Biofeedback, 31(1), 21-35.

  4. Thompson, M., Thompson, L., & Reid, A. (2013). Introduction to Quantitative EEG and Neurofeedback: Advanced Theory and Applications. Academic Press.

  5. Vernon, D. J. (2005). Can neurofeedback training enhance performance? An evaluation of the evidence with implications for future research. Applied Psychophysiology and Biofeedback, 30(4), 347-364.

Galeria zdjęć